Dag 13: Gijón – Bilbao

Verder langs de kust, op naar Bilbao. Ik wil daarnaartoe om het gebouw van het Guggenheim Museum te bekijken. De rit van Gijón naar Bilbao is zo’n 265 km, pakweg 2:30 uur. Om de dag wat aangenamer te vullen dan alleen met kilometers op de snelweg besloot ik om nog een rondje bij de Picos De Europa te doen.

Een paar dagen geleden was ik er al in een ander deel, met een heel ander weer. De weersverwachtingen voor vandaag waren best wel goed. Het is eigenlijk de hele dag droog en zonnig gebleven. In het dal liep de temperatuur op tot zo’n 21°. De thermo-voering heb ik dus uit mijn motorpak gelaten.

Dat rijden door die Picos is me goed bevallen. Ik nam een rustige weg omhoog. Op sommige plekken ben ik gestopt om foto’s van het landschap te maken of andere dingen die ik tegenkwam. Ik volgde de loop van een paar stroompjes naar boven en later weer naar beneden. Uiteindelijk kostte dat alles tot nog wel een halve dag.

De weg was beschikbaar in de verschillende bekende Spaanse kwaliteiten: goed (niets mis mee); matig (hier en daar een oneffenheidje); slecht (puin van de helling en flinke gaten, het leken soms wel granaatinslagen). Het nemen van de bochten en de hellingen ging steeds beter. Dus het was lekker toeren. De hele rit ging vlekkeloos.

Behalve dan die ene keer dat ik bezig was met een vrij scherpe en steile haarspeldbocht naar rechts. Een vrachtwagenchauffeur kwam met zijn apparaat van de helling naar beneden gereden. Hij had te laat door dat zijn hele stel over mijn pad ging draaien. Ik had bijgevolg geen ruimte meer om mijn bocht af te maken. Dus dit kon wel eens een ongelijke strijd worden voor mij en de Guzzi. Ik ben van de Guzzi gesprongen en de helling terug naar beneden gerold. De vrachtwagenchauffeur stuurde zijn stel terug naar zijn kant van de weg en remde nog net op tijd.

Dat was dan dat. We hadden geen grote schade, maar de schrik zat er wel goed in en ik was boos. Dus ik heb de vrachtwagenchauffeur fijn de Guzzi rechtop laten zetten en laten vasthouden totdat ik de rust had om de zaak over te nemen. Mijn Spaans is onvoldoende en zijn Engels was nog minder ontwikkeld. Ik had graag een goed gesprek gehad over – krappe – bochten, weghelften en de voorrangsregels voor wat betreft stijgend en dalend verkeer. Dat had geen nut, dus ik heb het er maar bij gelaten. Belangrijker is: we zijn nog heel en compleet.

Behalve dan dat de TomTom op de rondweg van Bilbao uit de houder sprong en op de snelweg landde. De rondweg van Bilbao heeft wel wat van die van Rotterdam, in het kwadraat. Het is chaos: Het verkeer schiet van alle kanten voorbij, rijdt dicht op elkaar, om de haverklap zijn er afslagen en samenvoegingen. De snelheid varieert tussen 80 en 100 km per uur. Het asfalt op lijkt heel veel op de wegbekleding van de binnenwegen in Spanje. Soms ligt het er, soms niet. Wat er ligt is niet altijd compleet, of juist overcompleet. Korter gezegd: Ik heb het over echte kuilen en echte hobbels. Het werd de sterke magnetische houder van de TomTom teveel. Ik kon niet eens de moeite nemen om het ding te redden.

Zucht, er zijn van die dagen

10 antwoorden op “Dag 13: Gijón – Bilbao”

  1. Pfff, wat een eng verhaal vandaag. Ik ben blij dat jullie er goed vanaf zijn gekomen.
    Zo te lezen een mooie dag met een stevige rand. Wat een opluchting dat het goed is afgelopen.

  2. Stijgend verkeer heeft voorrang. Maar die noet je wel gegeven worden. Gelukkig heb je die beugels erop.
    Hoe kan die TomTom uit de houder springen, zat’ie er niet goed in? Garmins zitten met een schuifje vast,

    1. Ik weet het: “theorie en praktijk”. Dit was een oudere TomTom voor in de auto, de Go 520. De magneet daarvan was behoorlijk krachtig, heeft de afgelopen maanden al behoorlijk wat te verwerken gehad. Misschien had de meneer van de WayPoint winkel toch wel gelijk: “Dat is niks voor op de motor”.

    2. Garmin zit inderdaad als een huis. Maar wel balen en nu maar op de turn by turn navigatie verder?

      Verder mooie plaatjes hoor een een fantastische temperatuur om te rijden.

      Veel plezier nog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *