Vandaag mocht de – mijn – Guzzi naar de garage van Pels Motoren in De Meern voor de 30.000 km beurt. Een hoogtepunt wel, want ongeveer alle oliën en smeersels worden ververst, alle af te te stellen zaken worden gecheckt, en de monteur kijkt nog eens naar het functioneren van het geheel. Omdat dit toch een flinke tijd in beslag neemt, neem ik een leenmotor mee. Laat ik hier even duidelijk stellen dat ik erg content ben met mijn Guzzi. We hebben samen al heel wat kilometers achter de rug. Er zijn geen echte redenen bedenken om daar nu mee te stoppen voor een andere motor.
Toch is het leuk om af en toe een andere motor te berijden en te ervaren wat een ander model of een ander merk te bieden heeft. Stiekem had ik gehoopt op een kans om de nieuwe Stelvio te berijden, maar die is in Nederland nog niet te verkrijgen. Ruben stelde voor dat ik de Benelli TRK702 eens ging proberen. Dat is een goed idee. Ik heb ze laatst zien staan op de Motorbeurs in Utrecht. Ze zagen er heel keurig uit, ik ben wel benieuwd wat dat dan in de praktijk kan zijn. Dus daar gaan we dan.
Vanaf het eerste moment was ik er eigenlijk wel van gecharmeerd. De motor ziet er goed uit, de montage doet degelijk aan. De opstap is goed, de zitting is stevig, de houding is een tikkie krap voor mijn gevoel. De bediening van de instrumenten zitten logisch aan de hendels, de knoppen zijn degelijk, het dashboard is heel overzichtelijk. De motor start vlot, klinkt heel goed, er zijn weinig trillingen, er komt een mooie moderne tweecilinder roffel uit de uitlaat.
Het was overigens een frisse bedoening vandaag. Ik vertrok met een goede 6º C en een bewolkte lucht vanaf de thuisbasis, de temperatuur liep tussendoor niet veel verder op, de bewolking bleef een hele tijd hangen. Ik was er eigenlijk niet op gekleed in mijn kevlar jeans, en luchtige handschoenen, maar het was te doen. Gelukkig heeft de Guzzi handvatverwarming, die Benelli had dat net niet. Dus ik heb het ding maar eens flink aan de tand gevoeld op afwisselend de snelwegen, de dijkjes langs de Lek en de wegen van het Westland.
Het rijden viel wat mij betreft niet tegen. De motor houdt ervan om op toeren gereden te worden. In de lagere regionen sputtert het blok wat tegen. Boven de 3.500 toeren draait alles soepel en pakt het blok best vlot op. Je kunt vrij snel op hogere illegale snelheden uitkomen. Het kleine ruitje beschermt steeds best goed. Het sturen was een genoegen, zowel op de dijkjes als in de stad als op de snelwegen. Het gewicht zit wat hoger dan bij mijn Guzzi. De gemonteerde banden, Pirelli Scorpion Rally, zijn wat grover geblokt.
Natuurlijk kan ik wat kleine commentaartjes bedenken op de motor. Alles bij elkaar heb ik vandaag geen echte dealbrekers ervaren. Ik vond ik het best een leuke motor. Ik heb van Ruben begrepen dat ze deze motor voor nog geen € 12.000 kunnen leveren met alle opties die je kunt bedenken om het rijden en reizen ermee nog aangenamer te maken. Dan moet je denken aan zaken als: beugels, extra verlichting, handvatverwarming, een beugel voor de navigatie en drie aluminum koffers. Ik was er bijna voor gevallen, maar ik ben nogal gehecht aan mijn Guzzi.









Wel een mooi ding! Maar ja, je blijft zo’n Guzzi toch wel een beetje trouw na zoveel km trouwe dienst … toch?
Absoluut. Die Guzzi en ik groeien steeds meer naar elkaar toe.
Ziet er aardig uit. Wordt die nu in China of in Italië gemaakt?
Moet welhaast China zijn, voor 12k€ met toeters en bellen, da’s beter koop.
Zeker. Benelli is tegenwoordig eigendom van het Chinese Qianjiang. Overigens, de kern van het cilinderblok komt wel van de Kawasaki Versys.
Mooie Chinees! Wel lastig schoon maken ben ik bang!
Tja, vast iets met Zen. . . . En stokjes.
Mooi plaatje maar met respect vind ik hem toch iets plasticachtigs hebben.
Toch maar een Guzzi?
Er gaat niets boven zo’n Italiaanse volbloed.