Nog eens oei, ik ben vreemdgegaan, twee keer

Excuses aan de lezers. Dit is een te zwakke koptekst voor een werkelijk doorleefde bekentenis over vreemdgaan. Misschien hebben jullie al een idee waar dit verhaal heen gaat. Maar iedere bekentenis over “vreemdgaan” vraagt toch om een passende introductie. Gun me dus nog enige momenten om het uit te leggen.

Voordat ik voor de Guzzi koos heb ik een tijdje verlekkerd gekeken naar diverse modellen van Triumph. Germaine heeft er iets mee. De Bonneville scheen het wat haar betreft te moeten worden, een klassiek ogende heel potente tweecilinder. Ik had meer oog voor de Tiger Sport 660, een moderne kleine driecilinder geschikt voor vele activiteiten. Maar uiteindelijk bleken de voor mijn budget passende modellen van Triumph minder geschikte afmetingen te hebben voor mijn fysiek.

Na wat rondkijken en proberen kwam ik bij de Guzzi uit. Hoe dat kwam en hoe dat verder ging hebben jullie in mijn eerdere verslagen kunnen lezen. Met pieken en dalen trekken we nu al ruim vier maanden met elkaar op. Onder de streep is het een bevredigende relatie, waarin ik samen met de Guzzi steeds meer diepgang vind.

En toen: afgelopen vrijdag kreeg ik een leuk berichtje van mijn neef Jasper. Een paar steekwoorden: “Hoi Eugenio . . . Zondag . . . Heb je zin om mee te gaan?” Ja natuurlijk heb ik zin om met Jasper op pad te gaan, altijd. De details dan: “Roké . . . Triumph dealer . . . Demodag”. Oei, gevaarlijk terrein: niet-Guzzi motoren en “eraan zitten”. De lust was gewekt. “Leuk”, antwoorde ik.

Meteen brak me het angstzweet uit. Ik had er zojuist mee ingestemd om “vreemd te gaan” op een andere motor. Bovendien hadden we al vrij snel een plan van aanpak: Zondagmiddag zouden we samen naar Roké Motors in Mijdrecht rijden. Daarna zouden we ieder twee keer een uurtje hebben om verschillende modellen te berijden.

Jasper regelde voor mij een rit op een Tiger 1200 en een rit op een Tiger 900. Voor hemzelf werden het een rit op ook een Tiger 900 en een Street Triple. Die laatste proefrit mocht op het laatste moment geruild worden voor een rit op een Speed Triple 1200, de gedroomde proefrit van Jasper.

Voordat ik eraan dacht dat ik hier wilde gaan bekennen dat ik ben vreemdgegaan heb ik wel wat angstige momenten doorgemaakt. De relatie met Guzzi wil ik niet door een enkel stapje opzij ineens aan de kant laten zetten. Ik houd graag nog wat ruimte voor andere ervaringen. Een Tiger 1200 is een stevige motor, een gekende machine in het ADV segment, 150 pk. De Tiger 900 doet daar niet voor onder. Ik zou mijn vaardigheden met zulke machines laten zien aan mijn neef en anderen. Als dat maar goed zou gaan.

Zal ik een lang verhaal maar eens kort afsluiten? We hebben een heel leuke dag gehad. In een klein uurtje reden we keurig – 😀 – volgens de aanbevolen minimum snelheid naar Mijdrecht. Daar werden we geweldig ontvangen door het team van Roké Motors. Na wat administratieve formaliteiten werden we naar de machines geleid. Bas was onze voorrijder in twee mooie ritten door het landschap rondom Mijdrecht. Terug op de zaak hebben we de belevenissen nog eens geëvalueerd met Bas en andere motorrijders. Die Triumphs zijn echt heel leuke motoren: een heel leuk karakter op een heel deugdelijk fundament. Met een goodie-bag voor het thuisfront reden we nog keuriger – 😇 – volgens de aanbevolen minimum snelheid huiswaarts.

Tja, een schuldbekentenis over vreemdgaan is één ding. Maar de ervaringen van deze dag waren leuk, voor herhaling vatbaar eigenlijk wel. De liefde voor mijn eigen Guzzi is er onverminderd door. Ze heeft er misschien zelfs meer diepgang door gekregen. Mijn Guzzi staat nog steeds aan de top.

6 thoughts on “Nog eens oei, ik ben vreemdgegaan, twee keer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *