Een paar maanden geleden had ik de achtervering van de Guzzi aangepakt. De smering van de lagers was opgedroogd en er was vuil in de lagers gekomen. Dat is een gewoon technisch probleempje, dat bij het op en neer bewegen van de motor leidt tot een krakend en piepend geluid als van een oude schommelstoel: “The Squeak”. Dat geknutsel van mij inspireerde kennelijk mijn neef Jasper om voor te stellen om toch eens samen naar de vering te kijken, voordat ik op pad zou gaan voor mijn rondje in Oost-Europa. Een middag hebben we samen aan de hand van een handleiding van het internet wat gemeten en de achtervering iets bijgesteld. Dat alles had merkbaar effect op de wegligging. Dat smaakte naar meer.
Tijdens mijn rondje in Oost-Europa, al rijdende over wegen van heel wisselende kwaliteit, merkte ik dat kleine verschillen in de afstelling van de vering kennelijk grote effecten hebben op de wegligging van de motor als geheel. “Maar natuurlijk is dat zo”, kun je zeggen, “Dat is logisch”. “Weet dat ook maar eens preciezer te duiden” is mijn reactie dan, “Wat oefent waarop invloed uit? En hoe kan ik dat bijsturen?”. Ik noteerde bijvoorbeeld dat gasgeven en remmen een flink effect hadden op de balans van de motor, steigeren en duiken. Bij het nemen van hobbels of kuilen had ik het idee dat de motor te sterk reageerde, omhoog stuiterde of naar beneden klapte. Sommige bochten kon ik niet snel genoeg nemen of moest ik te vaak bijsturen.
Dus onderweg in Oost-Europa en daarna ging ik verder studeren op vering en demping. Ik heb er heel wat over gelezen en behoorlijk wat filmpjes van het internet bekeken. Het gaat dan ineens over de geometrie van de motor, de vering is één ding, demping is weer een ander ding. Er bestaat zoiets als ingaande demping en uitgaande demping, snelle demping en langzame demping. Er bestaan allerlei veringssystemen, mechanische en computergestuurde. Via de ene instructie doe je allerlei metingen en berekeningen en pas je de boel aan, via de andere werk je meer op gevoel. Mijn technische achtergrond hindert me niet om de stof op te nemen, maar ik houd uiteindelijk ook wel van het “begeleid zien en doen”.
Vorige week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik naar HyperPro in Alphen aan den Rijn gereden. Ik had begrepen dat zij daar een werkplaats hebben en dat je er terecht kunt voor een beoordeling van de vering van de motor. Bij HyperPro werd ik ontvangen door Bas van Wijk, die al meteen een heel deskundige indruk wekte. Ik vertelde hem van mijn ervaringen en wat ik er zo over bestudeerd had. Bas kon dat alles heel goed aan elkaar koppelen. Hij demonstreerde ter plaatse heel duidelijk aan de hand van de Guzzi hoe de vering werkt en hoe de vering reageert op de verschillende belastingen. Tussendoor stelde hij de demping voor en achter wat bij en maakten we een plan voor het vervolg.
De afgelopen dagen heb ik wat rondjes gereden met de aangepaste demping. Ik merkte al een hele verbetering in de wegligging. Om te proberen wat de verschillende instellingen voor effect hadden heb ik zelf de demping ook nog eens bijgesteld. Vandaag was het zover dat Bas de vering wat ingrijpender heeft aangepast. Hij was benieuwd naar mijn ervaringen met de door hem aangepaste demping. Hij vond het net zo interessant dat ik zijn instellingen ook had aangepast. De effecten daarvan waren heel verklaarbaar. Toen we dat alles besproken hadden ging Bas aan de gang. De hele operatie mocht ik erbij zijn en vragen stellen. Voor mij was dat op een heel beeldende manier weer heel verhelderend.
In overleg heeft Bas de volgende aanpassingen gedaan: Voor en achter nieuwe veren, voor verse olie en nieuwe keringen, hoogte en demping voor en achter opnieuw ingesteld. Het proefrondje daarna liet een wereld van verschil zien: De motor is meer in balans met gasgeven en remmen. Hobbels en kuilen worden veel beter verwerkt. De motor is veel stabieler en gaat dieper de bochten in. Tussen ons gezegd en gezwegen: De Blauw Engel reed voorheen misschien wel als een dweil. Een klant die dit stukje van de evaluatie meeluisterde stond erbij te glimlachen. Hij had net een afspraak gepland voor een check van de vering van zijn motor.
Onderdelen in het veersysteem slijten, veren worden slap, de olie in het systeem vervuilt en keringen verouderen en slijten. Volgens Bas gaat de olie in het systeem zo’n twee jaar mee of zo’n 20.000 km. Ik kan je van harte aanbevelen om regelmatig de vering van je motor te laten checken en waar nodig te laten aanpassen. Specialisten, zoals HyperPro, hebben daar kijk op, ze ontvangen je van harte en ze kunnen je goed adviseren. Ik ben reuze blij dat mijn neef mij op het spoor van het checken van de vering heeft gezet. Ik heb nu een motor die eigenlijk veel beter bestuurt. Ik denk dat goed bestuurbaar in het algemeen ook goed is voor de veiligheid.
Al doende leert men
We zijn er kennelijk nog niet te oud voor
Misschien ook iets voor Ab?
Prachtig, leuk om te lezen dat de motor hierdoor beter rijdt. Ik had al een vermoeden dat er iets aan moest gebeuren en dat het veel beter kon, maar zo’n specialist kan daar veel beter over adviseren.
Ik denk dat je nu al staat te popelen om de volgende trip te maken!
Het best doe ik zo’n rondje in Oost-Europa snel opnieuw
Mogelijk
Goede neef heb je, hè!
Absoluut
Bij de BMW kan ik alleen de achtervering instellen, voorspanning en demping. Maar ik heb daar nog nooit aan gedraaid. Bok de CapoNord wel en daarna had ik het idee dat’ie wat strakker reed. De TransAlp had dat allemaal niet. Die was wel heel soepel in de vering, voor verkeersdrempels hoefde je niiet te remmen. Wel de kont optillen anders kreeg je een schop onder je kont. Dat doe ik trouwens ook met de BMW bij verkeersdrempels.
De BMW wordt trouwens op zijn Duits “Scheckheftgepflegt” dus ik neem aan dat demperolie en zo volgens het boekje ververst wordt.
Bok de CapoNord moet dus Bij de CapoNord zijn.
Tsjecked
Wie weet